A fentrol.hu hivatalos blogja.

Légifelvételek georeferálása

2014/12/12. - írta: Takács Krisztián FÖMI

A digitális légifilm archívum létrehozásának első ütemében, a FÖMI filmtárában található összes filmkocka földrajzi elhelyezkedése meghatározásra került.

kep_szerkesztes_kis.jpg

A légifelvételek nagy mennyisége (közel félmillió kép) és a pontos illesztésekhez szükséges adatok hiánya miatt, a projekt nem terjedt ki a teljes képterületek szabatos georeferálásra, csak a légifelvételek középpontjainak körülbelüli helyzete került meghatározásra. Ez megfelelő a képek beazonosítására, elősegíti tartalmuk felismerését és megkönnyíti a későbbi esetleges mérnöki felhasználásukat.

Kép helyzetének meghatározása repülési vázlatról

A képközéppontok georeferálását két féle képpen végeztük. Az első módszernél a légifilmtárban található repülési terveket, főpontvázlatokat használtuk fel. Ezek nagyméretű (akár 2m hosszú!) áttetsző pauszpapírra rajzolt pontsorok, ahol az egyes pontok a képek középpontjait (főpontok) jelölik. Ezek mellett a vázlatokon csak térképszelvény keretek, jellegzetes térképi elemek (pl. templomtorony, útkereszteződés, vízfolyás) vannak feltüntetve. A főpontvázlatok többsége 1:25.000 méretarányú, de előfordul 1:10.000 és 1:50.000 méretarányú is. A pauszokat sík felületre erősítettük és projektorral rávetítettük az alaptérképet, majd a szükséges transzformációkkal ráillesztettük a vázrajzon lévő szelvénykeretre és térképi jelekre. Ezek után digitalizáltuk a pauszon lévő képközéppontokat. Ez a folyamat látható az alábbi fényképen.

pottyozes_04.jpg

1. Repülési főpontvázlat digitalizálása

A fent leírt módszer előnye, hogy a főpontok digitalizálása gyorsan elvégezhető, a filmeket nem kell kézbe venni hozzá. Hibaforrást jelent, hogy sok esetben az egyes repülési sorokban csak néhány kép középpontját jelölték meg, a közbenső pontokat interpolálni kellett. További pontatlanságot okozott a pauszok kiszáradása miatti torzulás, méretváltozás.

Képközéppontok vizuális azonosítása

A filmtárban sajnos csak az 1969 után készült filmekhez találhatók repülési tervek, ezért a korábban készült felvételekhez ez a módszer nem volt használható. A korábban készült filmeknél manuálisan kellett meghatározni az egyes képek helyzetét. Ez sok esetben igen nehéz, hosszadalmas feladatot jelentett, mivel a film készítésének helyét csak hozzávetőlegesen adták meg, valamely térség, vagy megye megjelölésével. Az alábbi képen látható a feladathoz használt átvilágító asztalok egyike.

pottyozes_06.jpg

2. Kép helyzetének manuális azonosítása

Ez utóbbi eljárás pontosabb eredményt hozott, mint a főpontvázlatok digitalizálása, viszont a hatékonysága csak a harmada volt és fenn állt a filmek sérülésének, szennyeződésének veszélye.

Az alábbi diagramokon látható a két módszer alkalmazásának aránya:

statisztika_kis_1.jpg

Mivel a fentrol.hu oldalra feltöltött képek többsége 1969-nél korábban készült, ezért nagyobb arányban vannak közöttük olyan képek, melyek főpontjainak helyzetét közvetlenül a filmekről határoztuk meg.

A képek georeferálása

A képközéppontok digitalizálásából előállított adatbázis segítségével lettek meghatározva a fentrol.hu oldalon látható képek középpontjainak földrajzi helyei. A repülési sorokban egymást követő középpontok helyzetéből automatikusan számolt irányvektorok segítségével lettek a megfelelő irányba forgatva az egyes képek. A repülési sorok sok esetben nem egyenes vonalúak, egyes képek jelentősen távol esnek a repülési sor tengelyétől, ezért a képek tájolásaiban előfordulhatnak pontatlanságok. A légifelvételek méretaránya szintén automatikusan lett meghatározva a filmek törzslapján megadott repülési magasság és fókusztávolság hányadosaként. A képek méretarányaiban is előfordulhat pontatlanság. A repülési magasság értéke filmenként van megadva, azonban egy filmen belül az egyes képek repülési magassága jelentősen eltérhet. Előfordulhat olyan, hogy először lerepülték a területet 950-1000 méteres magasságon, majd a végén felemelkedett a gép 2000 méterre és onnan is csinált egy kép sorozatot. Ha a törzslapon feltöltéskor a 2000 méteres magasság volt megadva, akkor az alacsonyabban készült képek nagyobb méretarányban jelennek meg mint a Google alaptérkép.

A fentrol.hu oldalon a szerkesztés menüpontban lehetősége van a felhasználóknak, hogy a légifotók helyzetét, tájolását és méretarányát pontosítsák. A légifelvételeket el lehet tolni, a képek sarkain lévő fogó pontokkal forgatni, a képszéleken lévőkkel pedig nyújtani, zsugorítani.

georef_anim_selective_no_dither_150szin_lossy11.gif3. Kép szerkesztése

 A szerkesztésekért kapható pontszámokat, a képek helymeghatározásának bizonytalansága szerint adtuk meg.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://fentrol.blog.hu/api/trackback/id/tr156977681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.