9 172 db légifelvétellel bővült a fentrol.hu-n elérhető képek száma. Így jelenleg már 254 019 db légifelvételt lehet böngészni, letölteni, címkézni és ha szükséges pontosítani a helyzetét a térképen.
A korábbi évek gyakorlatát követve, az archív légifelvételek szkennelése során továbbra is a legveszélyeztetettebb állapotú képek kaptak elsőbbséget, függetlenül a tartalmuktól és az érintett területektől. A feltöltött képek közt a fekete-fehérek dominálnak, de 356 db színes felvétellel is bővült az archívum.
A következő ábra az újonnan feltöltött képek térbeli eloszlását mutatja be.
A légifelvételek elhelyezkedése
A következő diagram a fentrol.hu oldalon elérhető légifelvételek és az újonnan feltöltött képek évenkénti eloszlását ábrázolja.
Az összes feltöltött kép által érintett települések listája itt böngészhető.
A most feltöltött filmek képkockái közül néhánynál (1965-0471, 2000-0025 és 2000-0026) bajba kerültünk, kitartó kutatásunk ellenére sem sikerült rájönnünk, milyen területet ábrázolnak, így ezek a filmek jelenleg még nem a valós helyükön jelennek meg a térképen. Georeferálásuk különösen nehéz feladatnak bizonyulhat, ezért minden film első helyére igazított képkockájáért, rendhagyó módon, 100 pont jár, de ezen filmek további kockái is 11 pontot érnek!
A légifelvételek középpontjai jelenleg így helyezkednek el a térképen.
Az ismeretlen helyzetű légifelvételek megjelenése a térképen
A képek helyreigazításáról itt olvasható részletes leírás.
Azok is, akik csak most kezdik a georeferálást, még bekapcsolódhatnak a Lechner Tudásközpont jelenleg is zajló, 2025. február 28-ig tartó pontgyűjtő játékába, melyről itt található részletes leírás.
A következőkben a most feltöltött felvételek közül látható néhány érdekes kép.
Szabályos mintázatú fakitermelés Noszvaj mellett, 1965.
Csónakkészítő műhely Balatonkenesén, 1968.
Tesztpálya Budapesten az Árpád híd pesti hídfőjénél, 1969.
Gyermek favár a kazincbarcikai Csónakázó-tó partján, 1981.
Stégek a Bokodi-hűtőtavon, 2000.
Az archív légifelvételek szkennelése továbbra is folytatódik, 2025. év nyarán újabb képek feltöltése várható.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Traktoros 2025.02.07. 09:25:58
Nem hagyott nyugodni a dolog, elkezdtem nézegetni a többi képet is a sorozatban, mígnem a 0610-esen kiszúrtam, hogy van vasút is. Mivel pelenkás korom óta imádom a vasutakat, ezen a fogódzón indultam el. Tüzetesen megnéztem a képet, kétvágányú vasúti pálya, rajta egy megállóhellyel, mellette két csonkavágánnyal és ledepózott, beépítésre váró betonaljakkal. Ez az elrendezés eléggé szokatlan, de hát én relatíve fiatal vagyok, ki tudja, mi ment a '60-as években! Tehát ott tartottam, hogy kétvágányú vasútvonal és nem síkvidék. Ez lecsökkentette a lehetőségeket az 1-es vonal Budaörs - Tata, a 70-es vonal Vác - Szob, és a 80-as vonal egyes szakaszaira. A 70-es vonalnak szinte minden szegletét ismerem, így azt kizártam. A többit végigpásztáztam, de nem jártam sikerrel. "Ez nem lehet igaz, nálam nagyobb vasútb... izé, vasútbarátot nem hordott még a hátán a föld - talán Sheldon Coopert, de ő meg kitalált karakter - nem foghat ki rajtam ez a rejtvény" - gondoltam magamban.
Újra visszatértem a képhez, és elkezdtem tüzetesebben tanulmányozni, szinte pixelről pixelre. Kétvágányú pálya. Egy megállóhely. Mellette rakodóvágányok, és egy pályafenntartási depónia. Egy ív, az ívben egy útátjáró. A vasutat főút keresztezi, ami nem sokkal később élesen balra kanyarodik és beletorkollik a vasúttal párhuzamosan futó út. Tehát kanyarodó főútvonal. Az átjárónál van egy nagy gyártelep, de nincs iparvágánya. Nézzük újra az útátjárót! Hoppá, az átjáró mindkét oldalán egy-egy peron van a vasút mellett. Tehát egy második megálló is van a légifelvételen, a kettő között akkor ez nem is nagyvasút (MÁV) vonal lesz, hanem valamelyik HÉV! Kezdett ismerőssé válni a környék is, mintha láttam volna már ilyet. És akkor beugrott: csak nem Budakalász?
Gyorsan vissza a Google térképhez, és BINGO! Az ívben fekvő megállóhely nem más, mint Budakalász, Lenfonó, a másik, a pft. telephellyel pedig Szentistvántelep! A vasúton átkelő kanyarodó főút a Szentendrei út, a betorkolló út pedig a Pomázi út.
A hideg végigfutott a hátamon, amikor rádöbbentem, hogy sikerült megtalálni a légifotó helyét, gyakorlatilag egy 1 km-es vasúti pályaszakasz alapján! Utána már csak el kellett forgatni és a helyére kellett igazítani a képeket (a Balaton közepéről a Budai-hegységbe). A helyreigazításkor meglepve tapasztaltam, hogy az elmúlt 60 évben nem csak a településszerkezetek nem változtak számottevően, hanem a legtöbb dűlő- és földút nyomvonala is szinte változatlan maradt, illetve az erdőségek és a rétek, szántóföldek határvonalai is ugyanott vannak a mai napig. Ezek nagyban segítették a képek pozicionálását, viszont a pontos méretre illesztésre már nem maradt türelmem, valamint késésben is voltam, így be kellett érnem annyival, hogy a "munka" nagyját sikerült abszolválnom :)